به بخش مقالات انجمن فیزیک خوش آمدید
مقاله
حاضر با هدف تلفیق اثربخشی روش های آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر رایانه بر تعامل
عناصر آموزش –
یادگیری در درس فیزیک انجام گرفته است، که در آن به معرفی تدریس چندرسانه ای و
مهارت های فعال تدریس پرداخته ایم. امروزه آموزش مبتنی بر رایانه، فناوری های
آموزشی و وسایل آزمایشگاهی و نرم افزاری جای خود را در آموزش های رسمی باز می کنند
و مهمترین اجزا این آموزش فعال ، محتوایی است که از رسانه های گوناگون و متنوعی
تشکیل می شود. امکان تدریس عملی ، روش های تدریس فعال در کنار تعلیم و آموزش سنتی
و ورود به دنیای فناوری های نوین نقش بسزایی در کیفیت یادگیری و ترغیب به فعالیت و
پژوهش و کاوش در بین دانش آموزان و دانش جویان دارد. با توجه به اینکه امکان تجربه
تمامی موقعیت های آموزشی در دنیای واقعی وجود ندارد؛ یا پر خطر هستند، و از آنجا
که تدریس عملی بر پایه آزمایشگاه خطای مشاهده و محاسبه دارد، تدریس سنتی بر پایه
ریاضی امکان و احتمال مشکل تجسم و درک موضوعی دارد، و شبیه سازی هم گاهی با نواقصی
همراه است ؛ نمی توان هیچ روشی را بطور صددرصد جایگزین موارد دیگر کرد. اما
استفاده ازروشهای مختلف درکنار هم میتواند تأمین کننده نیاز یادگیری افراد بوده و
در جایگاه های مناسبی امکان تجسم ، محاسبه ، مشاهده و بررسی های با دقت بالاتر را
فراهم کند و مجموعه ابزار هایی اثربخش در فرایند یادگیری باشد . این روش تدریس را
با معرفی چند رسانه جهت آموزش معرفی و تحلیل کرده ایم.
"