به بخش مقالات انجمن فیزیک خوش آمدید
مطالعه¬ی¬ تطبیقی محتوای کتاب¬های فیزیک دوره متوسطه ایران و قطر
کتابهای درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خطمشی آموزشی دارند، موردتوجه سیاستگذاران آموزشوپرورش میباشند. در حال حاضر کتابهای درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع برای یادگیری به شمار میآیند. با توجه به جايگاه كتاب درسي در نظام آموزشي ،ارزيابي اين كتب اهميت بسزایی دارد . يكي از اهداف و نيازهاي مبرم نظام آموزشي، بهویژه نظامهای آموزشي متمركز، برنامهریزی، تدوين و تغيير کتابهای درسي است؛ براي نيل به اين هدف ارزیابیها و بررسیهای انجامشده درباره کتابهای درسي موجود میتوانند در ترسيم ویژگیهای كتب آتي، نقشي بسزا ایفا کنند؛ لذا ارزيابي كتب درسي موجود در مواد درسي مختلف و در مقاطع متفاوت،امري نهتنها معمول و طبيعي بلكه مسئلهای ضروري است. در دهههای اخیر بسیاری از کشورها کوشیدهاند تا نیازهای آموزشی ناشی از تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در چارچوب برنامهی درسی ملی و کتاب¬های درسی منعکس کنند. با مقایسه مباحث کتب آموزشی درس فیزیک دبیرستانهای ایران و قطر ، تأثیر مؤلفههای یادگیری در بهبود و کیفیت تدریس در مدارس ایران و قطر را موردپژوهش قرار می¬دهیم .
برای مطالعه کامل اینجا را کلیک کنید