به بخش مقالات انجمن فیزیک خوش آمدید
جایگاه فیزیک در برنامه درسی علوم تجربی دوره عمومی (مطالعه موردی: انرژی)
اين مقاله برگرفته از
پژوهشی ترکیبی(کیفی وکمی) است که در سال تحصيلي97- 96 ، به روش توصيفي- تحلیلی با
هدف اصلاح و بهبود كتابهای علوم دوره عمومی انجام شد. ملاکهای ارزیابی طولی در
این تحقیق از نوع ملاکهای ساختاری بوده است این ملاکها از روش تحلیل اسناد مرتبط و
استخراج ملاکهای مناسب ارتباط طولی لیست شده و با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته
تعیین و سپس اعتباربخشی شدهاند. جامعه آماری آن شامل دو بخش جامعه آماری
انسانی و جامعه آماری غیرانسانی (منابع کتابهای درسی) بوده است. اين مقاله به طور
موردی جایگاه کلمه انرژی را در برنامه درسی علوم تجربی دوره عمومی مورد نقد و
بررسی قرار داده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که علاوه بر شکاف زمانی بزرگ
مابین خروج و ورود مجدد کلمه کلیدی «انرژی»، نواقصی نیز از نظر رعایت ملاکهای ساختاری در ارائه این کلمه و
موارد مرتبط در محتوای کتاب وجود دارد که لازم است تا معلمان فیزیک پایه دهم (اولین
مدخل انرژی بعد از دوره عمومی) و برنامه
ریزان درسی علوم تجربی دوره عمومی به آن توجه نمایند.