به بخش مقالات انجمن فیزیک خوش آمدید

تجربۀ تدریس معکوس در پایۀ دهم تجربی

یکی از نگرانی‌های قابل تأمل دبیران در کلاسهای درس کمبود زمان برای تدریس سرفصلهای مصوب است که پیامدهای مختلفی از جمله کاهش کیفیت آموزش، دست نیافتن به اهداف نگرشی کتابهای درسی و ... دارد. در این مقاله ضمن پرداختن به نظریۀ فرهنگی- اجتماعی ویکوتسکی، چالشهای ناشی از دغدغۀ مطرح شده را بررسی و راه‌حلهایی برای برطرف کردن این چالشها از جمله آموزش به روش معکوس معرفی کرده‌ایم. همچنین پژوهشی در سال تحصیلی 96-97 در دو دبیرستان منطقۀ یک شهر تهران با هدف بررسی نتایج اجرای روش تدریس معکوس انجام دادیم. برای این منظور ابتدا طرح درس مربوط به آموزش قوانین گازها در پایۀ دهم را با رویکرد کلاس معکوس نوشتیم و برای آن محتوای الکترونیکی لازم را تهیه و سپس اجرا کردیم. برای تحلیل بازخورد نیز پرسشنامه‌ای طراحی کردیم که در پایان جلسۀ بحث و گفتگوی کلاسی در اختیار دانش‌آموزان قرارگرفت. اجرای این روش با اینکه در ابتدا برای معلم زحمت زیادی دارد ولی موجب صرفه‌جویی در زمان، یادگیری بهتر دانش‌آموزان و افزایش توانایی در مهارتهایی چون تعامل گروهی، ارائۀ مطلب، حل مسئله و یادگیری عمیق و پایدار در آنها می‌شود.

برای مطالعه کامل اینجا را کلیک کنید


"

پیوندها

لینک های مفید وب


Designed By: shabakeye IT

طراحی و پیاده سازی توسط طرای سایت پردازش پیشرو

کلیه ی حقوق این سایت متعلق به انجمن معلمان فیزیک فارس می باشد،هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت با ذکر منبع امکان پذیر می باشد

سال 98 سال مقاومت و اقتصاد پویا