به بخش اخبار انجمن فیزیک خوش آمدید
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش سواد محیطزیستی
مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی دانش آموزان دوره
متوسطه انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر
تهران که در سال تحصیلی 1396-1397 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهند. نمونۀ
موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی انتخاب شد که به دو گروه 20
نفری (گروه آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. روش تحقیق، روش شبه آزمایشی (طرح پیشآزمون-
پسآزمون با گروه کنترل) بود. ابتدا آزمون سواد محیطزیستی بهعنوان پیشآزمون
استفاده شده است. سپس ابزارهای ارتباطی سیار جهت اجرای واقعیت افزوده در اختیار
گروه آزمایش قرارگرفته و در گروه کنترل مطالب محیطزیستی موردنظر بهصورت سنتی
ارائه شد. پس از اتمام تدریس در هر دو گروه، مجدداً ابزار پرسشنامه سواد محیطزیستی
مورداستفاده قرار گرفت و نتایج آن مورد مقایسه قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از
آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون واریانس چند متغیره استفادهشده است. نتایج پژوهش
نشان داد که برنامه آموزش سواد محیطزیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش،
نگرش و رفتار محیطزیستی دانش آموزان دوره متوسطه تأثیر مثبتی داشته است و میتواند
بهعنوان ابزاری مفید در آموزش مورداستفاده قرار گیرد.
برای مطالعه کامل کلیک کنید