به بخش مقالات انجمن فیزیک خوش آمدید

آموزش و پرورش ، چالش¬ها و راه حل¬ها

آنچه مسلم است آموزش و پرورش رکن اصلی نوسعه همه جانبه کشور است و باید از این دیدگاه به آن نگاه و توجه ویژه شود. به عنوان یک معلم بازنشسته که پس از 13 سال بازنشستگی در انجمن علمی و آموزشی معلمان برای ارتقاء سطح علمی معلمان با برگزاری همایش های علمی و کنفرانس های آموزشی و چاپ نشریه فعالیت دارم نکاتی را در خصوص این نهاد مهم به عرض می رسانم امیدوارم برای انتخاب وزیری قوی با دانش و درایت تام و تمام مورد توجه قرار گیرد.  
1-نظام تربیت معلم : در حال حاضر آنچه به عنوان دانشگاه فرهنگیان با دو پردیس دختران و پسران در بعضی از استان­ها مطرح است در واقع یک دبیرستان دخترانه و پسرانه است و دانشگاه فرهنگیان  شبیه به سازمان سمپاد که در هر شهری چند دبیرستان دخترانه و پسرانه دارد می­باشد .اسم دانشگاه فرهنگیان نیز بی مسما است بهتر است به جای یک نهاد وابسته به آموزش و پرورش، یک یا دو دانشگاه بزرگ با دانشکده های مختلف  زیر نظر وزارت علوم و فناوری با نام دانشگاه تربیت معلم با استانداردهای جهانی در شأن نام معلم، متولی تربیت معلم شود.
2-لزوم تشکل­های صنفی و علمی :اگر قرار است دانش آموزانی جسور و منتقد و پرسشگر در آموزش و پرورش تربیت شوند ،معلمان باید کنشکر ، متفکر،منتقد و دائماً پژوهشگر و مطالبه­گر باشند برای این کار متشکل شدن معلمان در تشکل های صنفی و علمی از ضروریات آموزش و پرورش (و البته برای آحاد مختلف جامعه) است و آموزش و پرورش باید این امر میمون و مبارک را تشویق و مورد حمایت قرار دهد .
الف- انجمن­های علمی : در خصوص انجمن­های علمی، ان­چنانکه باید و لازم است از پتانسیل علمی آن­ها توسط مسئولین کشوری و استانی استفاده نمی­شود بهتر است برگزاری دوره های ضمن خدمت و مسابقات علمی و عملی و جشنواره ها و ... به انجمن­ها علمی هر رشته­ای واگذار شود تا از این طریق قشر وسیعی از معلمان در این زمینه­ها فعال شوند حمایت و تشویق انجمن­ها به چاپ نشریه و تولید محتوی و برگزاری کنفرانس­های علمی توسط اتحادیه­های انجمن­ها علمی هر رشته یکی از راه­کارهای مهم رشد سطح علمی معلمان و ایجاد انگیزه برای پژوهش و تحقیق است باید در بودجه سنواتی حتماً ردیفی به این انجمن­ها، بخصوص برای برگزاری کنفرانس­های آموزشی کشوری و استانی اختصاص یابد .
ب‌-  تشکل­های صنفی : در خصوص تشکل های صنفی نیز بهتر است از نگاه امنیتی به این تشکل­ها که باعث کشاندن اعضای فعال آن­ها به مراکز امنیتی و قضائی شده است، خودداری گردد. اینگونه برخوردها باغث سرخوردگی و خمودی سایر معلمان خواهد شد و اثرات بسیار بدی در جامعه خواهد داشت. عقلانیت حکمرانی ،حکم می­کند برخوردها طوری باشد که از تبدیل فرضت به تهدید جلوگیری و مسیر عکس پیموده شود.(متذکر می­شود از سال 94 قانون مربوط به تشکل­های صنفی با حذف این تشکل­ها از قانون احزاب در مجلس منتظر تصویب قانون جدید است بهتر است با انتخاب یک وزیر کشور با دید باز و اعتقاد کامل به اصول 26 و 27 قانون اساسی، ( که حق داشتن تشکل و برگزاری تجمعات برای بیان خواسته­ها را به رسمیت می­شناسد) با تعامل با مجلس این مشکل ظرف چند ماه آینده حل شود.    

برای مطالعه کامل اینجا را کلیک کنید                     

پیوندها

لینک های مفید وب


Designed By: shabakeye IT

طراحی و پیاده سازی توسط طرای سایت پردازش پیشرو

کلیه ی حقوق این سایت متعلق به انجمن معلمان فیزیک فارس می باشد،هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت با ذکر منبع امکان پذیر می باشد

سال 99 سال رشد اقتصادی در ایران اسلامی