به بخش مقالات انجمن فیزیک خوش آمدید
آموزش و پرورش ، چالش¬ها و راه حل¬ها
آنچه مسلم است آموزش و پرورش رکن اصلی نوسعه همه جانبه کشور
است و باید از این دیدگاه به آن نگاه و توجه ویژه شود. به عنوان یک معلم بازنشسته که
پس از 13 سال بازنشستگی در انجمن علمی و آموزشی معلمان برای ارتقاء سطح علمی
معلمان با برگزاری همایش های علمی و کنفرانس های آموزشی و چاپ نشریه فعالیت دارم
نکاتی را در خصوص این نهاد مهم به عرض می رسانم امیدوارم برای انتخاب وزیری قوی با
دانش و درایت تام و تمام مورد توجه قرار گیرد.
1-نظام تربیت
معلم : در حال حاضر آنچه به عنوان دانشگاه فرهنگیان با دو پردیس دختران و پسران در
بعضی از استانها مطرح است در واقع یک دبیرستان دخترانه و پسرانه است و دانشگاه
فرهنگیان شبیه به سازمان سمپاد که در هر
شهری چند دبیرستان دخترانه و پسرانه دارد میباشد .اسم دانشگاه فرهنگیان نیز بی
مسما است بهتر است به جای یک نهاد وابسته به آموزش و پرورش، یک یا دو دانشگاه بزرگ
با دانشکده های مختلف زیر نظر وزارت علوم
و فناوری با نام دانشگاه تربیت معلم با استانداردهای جهانی در شأن نام معلم، متولی
تربیت معلم شود.
2-لزوم تشکلهای
صنفی و علمی :اگر قرار است دانش آموزانی جسور و منتقد و پرسشگر در آموزش و پرورش
تربیت شوند ،معلمان باید کنشکر ، متفکر،منتقد و دائماً پژوهشگر و مطالبهگر باشند
برای این کار متشکل شدن معلمان در تشکل های صنفی و علمی از ضروریات آموزش و پرورش (و
البته برای آحاد مختلف جامعه) است و آموزش و پرورش باید این امر میمون و مبارک را
تشویق و مورد حمایت قرار دهد .
الف- انجمنهای
علمی : در خصوص انجمنهای علمی، انچنانکه باید و لازم است از پتانسیل علمی آنها
توسط مسئولین کشوری و استانی استفاده نمیشود بهتر است برگزاری دوره های ضمن خدمت
و مسابقات علمی و عملی و جشنواره ها و ... به انجمنها علمی هر رشتهای واگذار شود
تا از این طریق قشر وسیعی از معلمان در این زمینهها فعال شوند حمایت و تشویق
انجمنها به چاپ نشریه و تولید محتوی و برگزاری کنفرانسهای علمی توسط اتحادیههای
انجمنها علمی هر رشته یکی از راهکارهای مهم رشد سطح علمی معلمان و ایجاد انگیزه
برای پژوهش و تحقیق است باید در بودجه سنواتی حتماً ردیفی به این انجمنها، بخصوص
برای برگزاری کنفرانسهای آموزشی کشوری و استانی اختصاص یابد .
ب- تشکلهای صنفی : در خصوص تشکل های
صنفی نیز بهتر است از نگاه امنیتی به این تشکلها که باعث کشاندن اعضای فعال آنها
به مراکز امنیتی و قضائی شده است، خودداری گردد. اینگونه برخوردها باغث سرخوردگی و
خمودی سایر معلمان خواهد شد و اثرات بسیار بدی در جامعه خواهد داشت. عقلانیت حکمرانی
،حکم میکند برخوردها طوری باشد که از تبدیل فرضت به تهدید جلوگیری و مسیر عکس
پیموده شود.(متذکر میشود از سال 94 قانون مربوط به تشکلهای صنفی با حذف این تشکلها
از قانون احزاب در مجلس منتظر تصویب قانون جدید است بهتر است با انتخاب یک وزیر
کشور با دید باز و اعتقاد کامل به اصول 26 و 27 قانون اساسی، ( که حق داشتن تشکل و
برگزاری تجمعات برای بیان خواستهها را به رسمیت میشناسد) با تعامل با مجلس این
مشکل ظرف چند ماه آینده حل شود.
برای مطالعه کامل اینجا را کلیک کنید